Monday 5 October 2015




Badak Sumatra haiwan Malaysia yang hampir pupus\\

Badak Sumatra merupakan spesies badak yang paling kecil dengan berat dalam lingkungan 500 - 800 kg. Selalu ditemui di kawasan berpaya dan hutan hujan, badak ini menjadi rebutan pemburu yang inginkan tanduknya.
Bilangan terkini di Malaysia: 300


Tapir Malayan haiwan Malaysia yang hampir pupus


Tapir Malayan ini merupakan spesies tapir / cipan / tenuk / badak tampung yang paling besar berbanding 3 lagi spesies yang ada di dunia. Uniknya tapir ini kerana warna nya dengan tompokan putih dan hitam memudahkan nya untuk melakukan proses penyamaran. Oleh kerana kulitnya yang tebal dan kebolehan berlari dengan pantas, maka tapir ini jarang ditangkap oleh pemangsa lain, kecuali manusia!
Bilangan terkini di Malaysia: 369


Kancil haiwan Malaysia yang hampir pupus

Kancil merupakan haiwan bijak yang selalu muncul dalam kisah-kisah penglipurlara rakyat Malaysia. Dengan saiz nya yang sangat kecil, haiwan ini hanya memakan buah dan juga daun-daun. Boleh ditemui di Malaysia, Borneo dan Indonesia.
Bilangan terkini di Malaysia : Tiada data, tetapi diklasifikasikan sebagai spesies dilindungi

Orang Utan haiwan Malaysia yang hampir pupus

Secara asasnya terdapat 2 jenis orang utan, iaitu spesies Sumatra dan juga spesies Borneo. Orang utan merupakan haiwan yang bijak dan dikatakan hidupan kedua yang paling bijak di dunia selepas manusia. Namun jumlah nya kini semakin menurun yang dikaitkan dengan aktiviti pembalakan dan penebangan hutan.
Bilangan terkini di dunia : Sumatra (7000) dan Borneo (45000 - 69000)


Black shrew haiwan Malaysia yang hampir pupus

Black Shrew (Tikus Hitam?) sangat jarang ditemui, hinggakan saiz sebenarnya tidak diketahui. Walaubagaimanapun, beberapa saksi yang pernah menemuinya mengatakan haiwan ini adalah dalam lingkungan 20 - 100mm. Satu spesimen ini pernah ditemui di Gunung Kinabalu, Sabah. Sehingga kini, tiada data statistik diperolehi bagi haiwan ini dan dikhuatiri telah pupus.
Bilangan terkini di Malaysia : Mungkin sudah pupus!



No comments:

Post a Comment